volgende pagina
vorige pagina
 
nijntje 60 jaar
In 2015 wordt nijntje 60 jaar en dat gaan we het hele jaar door vieren! Een van de evenementen die georganiseerd worden is de nijntje art parade: een project dat recht doet aan nijntje, haar bedenker, én haar kleine en grote bewonderaars wereldwijd. De nijntje art parade verbindt, inspireert en draagt bij aan een betere toekomst, in samenwerking met UNICEF.

In 1955 verschijnt het eerste boek over nijntje. Dick Bruna vertelt tijdens een vakantie aan zijn oudste zoon een verhaaltje over het konijn dat in de tuin van hun vakantiehuisje rondloopt. Hij maakt er tekeningen bij en zo wordt nijntje geboren. Sindsdien zijn er 32 boeken verschenen met nijntje in de hoofdrol. De boeken zijn inmiddels in meer dan 50 talen vertaald en er zijn wereldwijd ruim 85 miljoen exemplaren verkocht.
In Nederland zijn al drie generaties opgegroeid met nijntje, maar ook buiten Nederland is nijntje heel geliefd. Sinds ze in de jaren zestig voor het eerst de grenzen over ging naar Japan en Engeland, kom je haar nu in tientallen landen over de hele wereld tegen; niet alleen als hoofdpersoon in de boeken, maar ook op allerlei producten en als design icoon is de wereldberoemde creatie van Dick Bruna onverminderd populair.

In het logo voor 60 jaar nijntje zie je de ontwikkeling terug die nijntje heeft meegemaakt. In de eerste jaren lijkt nijn op een stoffen speelgoeddier, met wat lompe oren. Vanaf 1963 kijkt ze met haar zwarte oogjes de lezer eigenwijs aan, heeft twee strakke, puntige oren en lekkere bolle wangen. Later worden haar oren en gezicht wat ronder en komen meer in balans. Ook de verhouding tussen haar lijf, dat wat ronder is geworden, en haar hoofd verandert.

Dick Bruna wordt op 23 augustus 1927 geboren in Utrecht. Vader Bruna is uitgever bij A.W. Bruna & Zoon, de uitgeverij die zijn overgrootvader in 1868 heeft opgericht. Hoewel hij is voorbestemd om zijn vader als uitgever op te volgen, weet zoon Dick hem ervan te overtuigen dat hij ongeschikt is voor dat vak. In 1951 wordt hij bij de uitgeverij aangenomen als ontwerper van boekomslagen en hij heeft een belangrijk aandeel in het succes van de Zwarte Beertjes pocketserie; zijn krachtige, heldere en eenvoudige ontwerpen voor boekomslagen en posters zijn nog steeds zeer gewild bij verzamelaars.